ساحل ادب
ادبی-اجتماعی

تجزیه و تحلیل:

نکاتی در مورد املای عروض:

1-    املای عروضی مبتنی بر حروف ملفوظ است، a آن

چه را که می بینیم ودر خط وجود دارد.مثلا در کلمه " در"فتحه ی "د " را می نویسیم:

Darودر کلمه " خواهر" واو معدوله را نا دیده می گیریم زیرا به تلفظ نمی آید :xahar   (خاهر) .

2-    در زبان فارسی هیچ کلمه ای نیست که با مصوت آغاز گردد. در کلماتی مانند "آب " ، "اگر"،

 

 "این " ، " او " وغیره (که ظاهرا به نظر میرسد که با مصوت آغاز شده اند) همواره همزه یی در ابتدا وجود دارد. بدین جهت همزه در زبان فارسی در حکم صامت است :

(آب ab )،( اگرagar) ، (این in)،(اوu)

 

3-" ع" عربی در تلفظ فارسی زبانان در حکم همزه است.

عود   ud                    رعد   rad

 

4-جز در چهار کلمه ی (توto)، (دوdo) ، ( چو cho)، و ( واو عطف  o  در تلفظ شعری)،

 

  واو آخر سایر کلمات از قبیل : دو (فعل امراز دویدن )، رو (فعل امراز رفتن ) ،  جو ، نو  وغیره به صورت ترکیب دو حرفی ow نوشته می شود.

 

5- واو وسط کلمات گاهی به صورت o تلفظ ونوشته می شود .( مثل خود xodوگاهی به صورت owمثل کون kown.

 

6- در کلمات بسیط فارسی هیچ گاه مصوت بلند « ای i» قبل از صامت « یy» قرار نمی گیرد.

پس کلماتی نظیر گیاه و سیاه را چنین می نویسیم seyah، geyah .

 

7- مصوت های بلند به صورت کشیده تلفظ می شوند ، اما اگر  قبل از «نون» واقع شوند و نون ساکن باشد ،نون ساکن از کمیت مصوت بلند قبل از خود می کاهد.

 

 

 

 

روشی ساده برای آموزش درس عروض :

مدرس محترم می تواند از همان ابتدای آموزش درباره ی علم عروض ، ارزش و اهمیت این علم

 

 را با خواندن اشعاری جذاب و زیبا از متون کهن و جدید ، به دانش پژوهان نشان دهد .

 

مرحله به مرحله پیش رفتن می تواند در تداوم یادگیری موثر باشد.

 

-         در بخش قواعد تعیین وزن ، برای آشنا شدن بیشتر دانش آموزان با املای عروض ، مدرس

می تواند از مباحث زبان شناسی استفاده نماید ؛ مثلا واژه ی خواهر ،واج نمای این واژه xwahar   وتلفظ آن xahar است.

-         در بخش تقطیع به ارکان ، قبل از پرداختن  به مبحث مطرح شده  در کتاب ، نوشتن اجزای اصلی که بحور و اوزان از آن ها تشکیل می گردند، در آشنایی دانش آموزان با نظم هجایی این ارکان موثر می باشند.

-         ارکان اصلی 8 رکن است که دو جزء پنج حرفی و شش جزء هم هفت حرفی می باشد :

1-فعولن( u- - )  2- فاعلن( - u- )   3- فاعلاتن ( -u- -  ) 4-مفاعیلن (u- - - )

 

5- مستفعلن  (- - u- )  6- متفاعلن ( u u – u- )   7- مفاعلتن (u   - u u - )

8- مفعولات (- - - u)

هرچند شماره 6و7 در شعر فارسی زیاد کاربرد ندارد و شماره 8 نیز به صورت

 فاعلات – u – u و فاعلن - u  -  به کار رفته است .

-         در بخش اختیارات شاعری ، مدرس می تواند عمده مثال های خویش را از اشعار شاعران سبک خراسانی ، انتخاب کند.

-         در بخش پرکاربردترین شعر فارسی ، مدرس می تواند از بحور متفق الارکان آغاز کند.

 

 



موانع و فرصت ها:

موانع :

1- کمبودوقت      2- حجم زیاد درس        

 3- بد خطی بعضی از دانش آموزان و کند بودن آن ها در یادداشت برداری .

 

فرصت ها :

1-    استفاده از چارت وزن های عروضی ونصب آن در کلاس .

2-    استفاده از نوار کاست وCD  صوتی برای آموزش وزن ها ی عروضی .

3-    کتاب های آموزشی و کمک درسی مرتبط با درس در اختیار قرار دادن.



نقاط قوت :

در بخش اول و دوم  کتاب ، قسمت قافیه و عروض،دانش آموز بعد از آشنایی با این علم و شناختن وزن های عروضی  با دنیای تازه ای روبه رو می شود که برای او بسیار لذت بخش و شیرین است.

از آن جایی که درس "عروض " برای او تازگی دارد ودر سال های قبل چنین درسی را تجربه نکرده است ، با شنیدن هرغزل و قصیده وهر شعری کنجکاو می شود وزن آن را تشخیص بدهد و این به پویایی ذهن ولذت ادبی او کمک خواهد کرد.

در قسمت سبک شناسی یعنی بخش سوم کتاب ،متون و اشعاری بسیار زیبا انتخاب شده که نکات اخلاقی و آموزنده در آن فراوان و سرشار ازعواطف و احساسات است.

اشعاری که به عنوان شعر حفظی انتخاب شده ، بسیار پرمحتوا و دلنشین است و دانش آموز برای حفظ آن با شور و شوق رغبت فراوان نشان می دهد.



نقاط ضعف:

اساسی ترین مشکل درتدریس دروس ادبیات کمبود وقت است ،خصوصا در درس ادبیات تخصصی پیش

       دانشگاهی که مدرس محترم به سختی می تواند از عهده ی این مسؤلیت برآید .                                                                                                                                       

اگرحجم کتاب با ساعات تدریس همخوانی داشت ،مدرس می توانست از دانش آموزان بخواهد ابیات را معنی کنند وخود به اصلاح گفته  های آن هابپردازد  ، در قسمت عروض و قافیه برای حل تمام  تمرین ها  وقت کافی نیست ،و متاسفانه به دلیل حجم زیاد درس وکمبود وقت ،معلم هر ترفندی به کار ببرد باز هم نمی تواند آن گونه که باید حق مطلب را ادا کند.                                                            

به همین منظور این جانب تصمیم گرفتم  در جهت سهولت کار همکاران ودانش آموزان معانی اشعار و عبارت های مشکل را تایپ کرده در اختیار ایشان قرار دهم تا وقت کمتری برای تدریس درس فوق صرف شود. باوجود کتاب های کمک درسی فراوان در این زمینه  به دلیل هزینه ی سنگین کاغذ کمتر کسی می تواند از عهده ی خرید چنین کتاب هایی بر آید.                                                                    



راهکار:

بهتر است ، معانی اشعار و عبارت های مشکل ،در اختیار دانش آموزان قرار داده شود تا زمان کمتری برای تدریس صرف شود.وفرصت بیشتری برای  توضیح نکات ادبی ، بلاغی ،تمرین و پرسش کلاسی وامتحان باشد.

می توان برای آموزش بهتر درس عروض از نوار کاست وCDصوتی استفاده کرد.

در بخش چهارم یعنی "نقد ادبی " نیز پاسخ خود آزمایی ها بر اساس کتاب چاپ 91تنظیم و در اختیار همکاران قرار داده شد.


صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
موضوعات
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ساحل ادب و آدرس samiapoor.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





انجمن وبلاگ نویسان جهرم